jueves, 18 de febrero de 2010

Primer dia de pràctiques

15/02/2010
Era el meu primer dia de pràctiques i anava amb molts nervis a l’escola, encara que la coneixia per ser antiga alumna. Vaig arribar un poc abans de les 9 i vaig estar parlant una estona amb el director que em va rebre molt content. A continuació em va presentar al professorat de primària i a la meva tutora de pràctiques. Després vaig anar cap a classe, me vaig asseure al costat de la professora i els alumnes entraren.
Classe de lectura (1er-B)
Cada dia a primera hora els nins fan una hora de lectura per practicar. En primer lloc, la mestra m’ha presentat a tots els alumnes i ells també s’han presentat dient el seu nom. En segon lloc, va demanar les autoritzacions per la rua que es faria al dia següent, ja que sense aquestes els nins no poden sortir del col•legi. Com que faltaven algunes la mestra va dir als alumnes que qui no portés l’autorització no podria vindre a la rua. A continuació els alumnes havien de llegir en veu alta frases fetes que havien cercat a casa. Cada volta que es llegia una frase, la mestra explicava el seu significat donant-li un substantiu. Al final de la classe em va explicar que a aquesta classe hi havia un nin hiperactiu.
Els nins tenien educació física, així que jo me’n vaig anar amb la mestra a classe de castellà a segon.
Classe de castellà (2n-B)
En arribar a la classe de segon la mestra em va tornar a presentar i els nens em varen dir el seu nom. La mestra em va dir que aquesta classe era un poc esvalotada i que li costava molt fer silenci. En començar la classe els nins han llegit entre tots un text i a continuació havien de respondre a unes preguntes de la mestra relacionats amb els signes de puntuació. Els nins participaven molt a l’hora de respondre, se’ls veia molt motivats. A continuació la mestra va llegir el text un altra volta posant èmfasi als signes de puntuació. Després va manar deures per fer a classe en silenci, ja que si parlaven no els hi donaria les notes dels exàmens. Al final, com la majoria no va acabar els deures, ho varen dur per fer a casa i com no varen fer silenci, la mestra no els hi va entregar les notes. Al final de la classe me va dir que a aquesta classe hi havia dos nins amb hiperactivitat.
Classe de català (1er-B)
En teoria aquesta classe era de català, però com els nins havien d’acabar les disfresses per el dia següent la mestra va dividir la classe en dos grups (desdoblament): un acabaria la disfressa i l’altra faria dictat amb altra professora, per tal que el treball no fos tan feixuc. La classe es disfressaria d’extraterrestres i el disfressa consta d’una mascara que els nins ja tenien fets de la classe de plàstica i el cos de l’extraterrestre que el farien avui. El cos es fa amb una bossa de fems tallant-la per ficar el cap i els braços i després s’aferren tires de bosses de fems d’altres colors amb celo. En aquesta classe jo vaig col•laborar per primer vegada donant celo als nens quan en necessitaven i els ajudava si tenien problemes a l’hora de posar el celo (a molts se’ls hi aferrava a les mans i es posaven nerviosos). Me vaig sentir molt còmoda amb els nens, ja que sempre que volien celo o ajuda m’ho demanaven amb molta educació. El nin hiperactiu tenia problemes per acabar la feina, així que jo el vaig animar a acabar-la abans del pati i el vaig ajudar un poc a l’hora de posar el celo. En la meva opinió, crec que un nin amb problemes per aprendre com aquest, pot fer-ho de la mateixa manera que els seus companys amb una petita ajuda extra per part del mestre o dels seus companys.
Esmorzar i pati.
Abans del pati els nins esmorzaven a classe però primer es rentaven les mans. Aquell dia una nina no havia portat l’esmorzar i la mestra va demanar si entre tots li podien donar un poquet del seu esmorzar i ells li varen donar sense cap problema. Aquesta era una manera de aprendre a compartir amb els companys i em va parèixer molt interessant. Com plovia, els nins no varen poder sortir al pati, així que es varen quedar a classe jugant a jocs de construccions, puzzles, o pintant dibuixos.
Classe de català (1er-B)
Després del pati l’altra meitat de la classe que havia fet català al desdoblament es va quedar a acabar la disfressa. Aquí també vaig participar repartint celo a cada nin quan en necessitaven. La mestra em va explicar que el col•legi fa un monograma cada any i que aquest any anava relacionat amb l’aniversari de Galileu Galilei. Em pareix molt interessant que des de ben petits se’ls inculqui aquesta cultura i és sorprenent l’ interès que posen els nins per aprendre més.
Estudi assistit
A aquesta hora la classe es divideix en dos: els nins que fan religió i els que fan estudi assistit. Jo me vaig anar amb la meva tutora que feia classe als d’estudi assistit. Al començar la classe els nins varen dir les respostes que havien posat als exercicis del dia anterior. A l’exercici els nins havien d’imaginar objectes amb el nombre 3 i el resultat em va sorprendre molt. Algunes de les respostes varen ser: les potes d’un pont, una serp, una ema, una corona i la resposta que més em va agradar va ser el trident del rei Neptú. La mestra es mostrava molt impressionada cada vegada que els nins deien una resposta original i cada resposta anava acompanyada de un “molt bé”. M’agrada molt el reforç que fa la mestra a tots els alumnes quan fan bé una feina, ja que els anima a fer-ne més. Després d’escoltar les respostes els nins varen haver de fer lo mateix però amb el nombre 8. Les respostes varen tornar a ser sorprenents: dues llimones, unes ulleres, un donnut doble, un cap amb un capell o dos zeros. Aquests exercicis eren una eina perfecta per desenvolupar la imaginació i em va agradar molt ja que quan jo anava a l’escola aquesta assignatura anava dedicada a fer deures d’altres assignatures.
Coneixement del medi
Al arribar a classe, com el divendres passat no havia hagut classe, la mestra va dir qui eren els encarregats d’esborrar la pissarra, de fer silenci, de repartir el material, etc. A continuació la mestra demana als nins si se’n recordaven de les formes en les que cau l’aigua (pluja, neu, granissada i humitat) per tal de comprovar si els nins ho havien après. Cada vegada que els nins volien respondre havien d’aixecar la mà. Qui parlava sense aixecar la mà i sense que fora el seu torn no podia parlar. Aquesta em pareix una tècnica genial per tal de mantenir el silenci a classe i la veritat és que funciona molt bé. A continuació la mestra va explicar en quins llocs es pot acumular l’aigua de forma natural i els nins els havien de dir entre tots. Després la mestra va proposar que els nins reflexionessin sobre la importància de l’aigua, per què s’utilitzava i com es podia estalviar. A continuació la mestra va demanar als nins si sabien quins objectes suraven damunt l’aigua i quins no i ells els anaven dient. Finalment els nins varen fer els exercicis del llibre entre tots i la mestra anava explicant cada concepte. El fer els exercicis entre tots ajuda molt als nins a aprendre, ja que tots estan atents als exercicis i tots volen respondre.
En general, el primer dia va ser molt enriquidor, ja que vaig veure per primera vegada tots els aspectes teòrics que he estudiat a la pràctica i vaig observar com la feina del mestre no és gens fàcil, que necessita molta dedicació i sobretot, vocació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario